Az agrárexport növeléséhez szükség van az üzleti kapcsolatok fejlesztésére
2023. október 24., 08:37
Az üzleti kapcsolatok fejlesztése, az exportőrök és a külföldi beszerzők közötti kapcsolatfelvétel támogatása fellendítheti az élelmiszer-kivitelt - mondta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium (AM) helyettes államtitkára a 81. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) rendezvényén.
Tarpataki Tamás úgy látja, hogy a magyar agrárexport az utóbbi 10 évben sokat fejlődött, köszönhetően annak a csaknem 350 milliárd forint forrásnak, amelyet az előző vidékfejlesztési programban és uniós támogatások forrásaiból az élelmiszeripari fejlesztések kaptak. A mostani EU-s költségvetési ciklusban szintén jelentős összegek jutnak ilyen célokra, így tovább nőhet az agrárexporton belül a magas feldolgozottságú termékek aránya. A jó minőség és a fejlett technológia azonban ma már nem elég, meg kell teremteni a megfelelő alkalmakat a magyar exportőrök és a külföldi beszerzők találkozóira.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese közölte, hogy az OMÉK első napján elkezdődött Hungarian Food Business program legújabb kezdeményezése, a Hungarian Food Summit exportfejlesztési találkozó, amelyen 46 magyar élelmiszeripari gyártó 87 külföldi cég 124 beszerzőjével kezdett tárgyalásokat. A nap végére csaknem ezer üzleti találkozó zárulhat le, ilyen eredményre még nem volt példa a magyar élelmiszerexport-fejlesztés történetében.
Az AMC 2021-ben létrehozott Hungarian Food Business programja évente 150-200 magyar céget legalább tíz szakmai kiállításra juttat el, hogy bemutatkozhassanak és kapcsolatokat építhessenek más országokban. Emellett üzletfejlesztési találkozókat is szerveznek magyar vállalkozók és külföldi beszerzők között. Ugyancsak jelentős eredményeket hozott a Hungarian Food Business Catalogue online élelmiszeripari katalógus, amely csaknem 2 ezer magyar terméket mutat be, és már legalább félezer külföldi beszerzővel hozta össze a gyártókat - mondta az AMC ügyvezető-helyettese.